Vandressourcer og vandets kredsløb
Vand er nødvendigt for alt liv. Det anslås, at ca. 1 milliard mennesker ikke har rent drikkevand. Vand kan i fremtiden også blive en begrænset ressource i Danmark. Hvad sker der med vandet gennem dets kredsløb fra fordampning til nedbør, overfladevand, grundvand, brugsvand, spildevand og til sidst havvand? Kan vi måle på vandet (fysisk/kemisk), hvor i kredsløbet en vandprøve er taget..? – Det er bl.a. det vi skal prøve.
Eleverne skal studere geografien i oplandet til Mølleåen og måle de kemiske forandringer (surhedsgrad, kalk, ledningsevne, ilt, fosfor, nitrat) som kan spores i regnvand, grundvand (vandværk), stillestående vand (mølledammene), rindende vand (åen), samt i brakvand (udløbet til havet). Aktiviteten går på tværs af naturfagene fysik/kemi, geografi og biologi.
Eleverne skal studere geografien i oplandet til Mølleåen og måle de kemiske forandringer (surhedsgrad, kalk, ledningsevne, ilt, fosfor, nitrat) som kan spores i regnvand, grundvand (vandværk), stillestående vand (mølledammene), rindende vand (åen), samt i brakvand (udløbet til havet). Aktiviteten går på tværs af naturfagene fysik/kemi, geografi og biologi.
Om aktiviteten
Sted:
Raadvad NaturskoleMålgruppe:
8. klasse, 9. klasse, Gymnasie/HFFag/læreplan:
Skolefag: Biologi, Skolefag: Fysik/kemi, Skolefag: Geografi, Skolefag: NaturfagJ
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D

Varighed:
4 timerMål:
Efter aktiviteten kan eleverne:- Forklare de grundlæggende principper i vandets kredsløb.
- Nævne faktorer som påvirker vandmiljøet.
- Fortælle om Mølleåens opland
- Lave kemiske analyser af en vandprøve og give bud på prøvens oprindelse.
- Måle strømhastighed og vandføring i Mølleåen
- Beregne stoftransport fra land til hav og perspektivere til produktion og bæredygtig udvikling
