Sten ved stranden - sortering og oprindelse
Stenene på stranden gemmer på mange spændende historier om istider, vulkaner og kontinenter i drift. Vi kigger nærmere på stenene og på, hvad der adskiller dem fra hinanden og øver os i at sortere dem - først efter egne kriterier og dernæst prøver vi, om vi kan sortere dem som geologerne gør.
Vi starter med at få på plads, hvad en sten egentlig er for en størrelse. Eleverne introduceres til de relevante fagbegreber og prøver derefter i grupper at undersøge og sortere sten på stranden efter egne kriterier. Opsamlingen kobler elevernes egne sorteringskriterier til geologernes og lærer eleverne om de forskellige grupper af sten (magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter). Efterfølgende prøver vi at finde frem til hvor stenene kommer fra og hvordan de er kommet hertil. Dagen rundes af med en lille leg.
Vi starter med at få på plads, hvad en sten egentlig er for en størrelse. Eleverne introduceres til de relevante fagbegreber og prøver derefter i grupper at undersøge og sortere sten på stranden efter egne kriterier. Opsamlingen kobler elevernes egne sorteringskriterier til geologernes og lærer eleverne om de forskellige grupper af sten (magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter). Efterfølgende prøver vi at finde frem til hvor stenene kommer fra og hvordan de er kommet hertil. Dagen rundes af med en lille leg.
Om aktiviteten
Sted:
StrandmøllenMålgruppe:
4. klasse, 5. klasse, 6. klasseFag/læreplan:
Skolefag: Natur/teknologiJ
F
M
A
M
J
J
A
S
O
N
D

